יועצי בטיחות בעלי התמחויות שונות ועסקים כיום במגוון רחב של בתי עסק, חברות וארגונים שונים. מלבד לתרומתם הישירה והברורה להעלאת רמת הבטיחות במקום בו הם מועסקים, מציעים יועצי בטיחות גם תרומה כלכלית משמעותית לארגון, בדמות חיסכון כספי ניכר במגוון דרכים שונות. כיצד תורם יועץ בטיחות לארגון בו הוא מועסק גם מבחינה כלכלית, מעבר להעלאת רמת הבטיחות האישית?
תרומתם הישירה והברורה מאליה של יועצי בטיחות, כמו גם ממונה בטיחות ואנשי מקצוע נוספים מעולם הבטיחות בעבודה, נוגעת לבטיחותם האישית של העובדים ושאר האנשים הנמצאים באותו מקום עבודה. אך מעבר לתרומה מתבקשת זו, מסייע יועץ הבטיחות למעסיקיו גם בפן הכלכלי, ובפועל מכווין את התנהלות מקום העבודה באופן אשר יביא לחיסכון כספי עצום במרבית המקרים.
כיצד זה קורה? ובכן, יועץ בטיחות טוב עשוי לסייע למעסיקיו לחסוך בהוצאות במספר דרכים שונות –
מניעת תאונות פוטנציאליות – כמובן שאחת הדרכים המרכזיות בהן מסייע יועץ בטיחות בחיסכון כספי הוא באיתור מפגעי בטיחות פוטנציאליים, ומניעתם מבעוד מועד. תאונת בטיחות במקום העבודה היא כמובן בראש ובראשונה סכנה ממשית לשלומם הגופני ובריאותם של העובדים, אך במקרים רבים היא מביאה בנוסף גם להוצאות כספיות לא קטנות, דוגמת כספי פיצויים, קנסות וכו'. כל תאונת עבודה שנמנעת בעצם מהווה עבור אותו בית עסק חיסכון כספי ניכר, שעשוי במקרים רבים ולא נדירים כלל להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים, אם לא יותר.
יעילות בעמידה בתקנים והשגת אישורים – בענפים רבים נדרשים בתי עסק ומקומות עבודה לעמוד בסדרה ארוכה ומחמירה של תקנים, ועל מנת לפעול באופן חוקי עליהם להחזיק באישורים שונים הנדרשים על פי חוק (אישורים אלו מותנים פעמים רבות בעמידה באותם תקנים…). אחד מתפקידיו המרכזיים של יועץ בטיחות הוא לסייע למעסיקו לוודא כי הוא עומד בכל התקנים הנדרשים השונים, וכך לזרז הליכים בירוקראטיים הנדרשים לצורך קבלת אישורים מסוגים שונים. תהליך זה עשוי להיות לא פשוט ולא טריוויאלי כלל וכלל – עמידה בכמות גדולה של תקנים מפורטים יכולה להוות משימה מאתגרת, בלשון המעטה, ופעמים רבות אף בלתי אפשרית עבור מי שאינו מגיע עם הניסיון והידע הנכונים. על מנת שתהליך זה לא ייגרר על פני תקופה ארוכה, ידרוש מקצי שיפורים רבים ויעכב את אותו מקום עבודה בקבלת האישורים השונים להם הוא נדרש (מה שעשוי כמובן לעלות לו ביוקר…), מומלץ ביותר לעבוד עם אנשי מקצוע המתמחים בדיוק בזה – בהכנת ארגונים לעמידה בתקנים מפורטים ומחמירים שונים וזירוז ההליך הבירוקרטי הנדרש לצורך קבלת אישורים. אנשי מקצוע אלו הם כאמור יועצי בטיחות בעלי התמחויות שונות.
אישור תכנית בטיחות אש – יועץ בטיחות בעל התמחות ספציפית אשר ייעוצו נדרש על מנת לעמוד בתקנות ולהביא להתנהלות יעילה יותר של הארגון הוא יועץ בטיחות אש. בבתי עסק ומקומות עבודה בהם קיימת סכנת אש פוטנציאלית נדרשים להגיש תכנית בטיחות אש וגורמים הרשמיים מטעם המדינה ו/או העירייה ולקבל מאותם גורמים אישור לתכנית. מנהלים ובעלי עסקים אשר אינם מגיעים מתחום הבטיחות במקום העבודה אינם יכולים לרוב לבנות ולהרכיב תכנית מקיפה ומפורטת מסוג זה ולקבל עליה אישור באופן יעיל, כלומר – בפרק זמן קצר ככל הניתן. כל שבוע בו אישור התכנית מתעכב עולה לעסק הרבה מאוד כסף, ועל מנת להגיש תכנית איכותית ומקצועית באמת ולקבל את אישורה כמה שיותר מהר, עובדים ארגונים רבים עם יועצי בטיחות אש. הליווי הצמוד של יועץ הבטיחות עד לרגע קבלת האישור, מקצר זמנים ותהליכים ושווה הרבה מאוד כסף עבור אותו בית עסק.