למעסיקים ובעלי עסקים באשר הם מחויבויות שונות כלפי גורמים שונים, ובכללם גם העובדים בבית העסק – אחריות מרכזית וראשונית של מעסיק כלפי עובדיו היא שמירה על בטיחותם האישית של העובדים במקום העבודה. במיוחד במקומות עבודה המכילים מפגעים וסכנות בטיחותיות שונות, דוגמת מפעלים בהם נעשה שימוש במיכון כבד או חומרים מסוכנים, אתרי בנייה וכד', מוטלת על המעסיק האחריות המשפטית והמוסרית לדאוג בצורה הטובה ביותר לבטיחות עובדיו. להלן כמה נקודות בסיסיות וחשובות שכדאי לכל מעסיק באשר הוא להכיר ולקחת בחשבון, בנוגע לבטיחות עובדיו במקום העבודה –
העסקת ממונה בטיחות על פי חוק במקומות עבודה מסוימים – בבתי עסק ומקומות עבודה בהם מועסקת כמות גדולה יחסית של עובדים מחויב בעל העסק על פי חוק בהעסקתו של ממונה בטיחות. זהו איש מקצוע אשר תפקידו הוא לפקח ולוודא כי כללי הבטיחות השונים הנדרשים אכן מוקפדים ומיושמים באותו מקום עבודה, כמו גם לאתר ליקויים פוטנציאליים נוספים, לייעץ למנהלים באותו מקום עבודה בנוגע לסוגיות בטיחות שונות ועוד. החיוב בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה חל על מקומות עבודה בהם מועסקים מעל לחמישים או למאה עובדים (כתלות בתחום בו פועל אותו עסק), וחובתו של כל מעסיק ובעל עסק לבדוק את הדרישות בחוק ולהיענות להן מבעוד מועד.
העסקת יועץ בטיחות בעבודה – העסקתו של יועץ בטיחות בעבודה אינה חובה על פי חוק, אך בעלי עסקים ומנהלי מקומות עבודה רבים בוחרים לשכור אנשי מקצוע אלו בכל זאת, על מנת להבטיח כי בטיחותם האישית של העובדים נשמרת ומוגנת ככל הניתן. יועץ בטיחות בעבודה יודע לזהות מפגעי בטיחות קיימים ופוטנציאליים, מסייע בגיבוש ויישום של נהלי בטיחות ספציפיים עבור אותו מקום עבודה ובאופן כללי מאפשר להביא את רמתו של מערך הבטיחות באותו מקום עבודה למקסימום האפשרי.
הדרכות בטיחות לעובדים – על מנת לשמור על בטיחות העובדים בצורה הטובה והיעילה ביותר, יש ללמד אותם את כל מה שחשוב שיידעו בנוגע להתנהלותם השוטפת בעבודה, דוגמת תפעול של מיכון כבד, לבישת ציוד מגן נכון וכד'. אחד הכלים המרכזיים והיעילים ביותר להקניית הרגלי עבודה "בטיחותיים" לעובדים הוא הדרכות בטיחות מקצועיות, המועברות על ידי יועץ בטיחות, ממונה בטיחות או אחד מהעובדים אשר מחזיק במחויבות ובסמכות לעסוק בנושא חשוב זה במסגרת עבודתו. הדרכות בטיחות מהוות דרך מצוינת ליישר קו במקום העבודה בנוגע לנוהלי עבודה שונים ויישומם, להעלות משמעותית את רמת המודעות של העובדים לנושא חשוב זה ולבנות מערך בטיחות כללי אפקטיבי ומוצלח עבור מקום עבודה זה.
דרישות מיוחדות בכל הנוגע לבטיחות אש – חשוב להכיר כי בכל הנוגע לאש, קיימת התייחסות נפרדת ומיוחדת הן בכל הנוגע לנוהלי עבודה המפורטים בחוק והן בנוגע ליידוע וחינוך העובדים בהתאם. הכללים הנוגעים לבטיחות אש במקום העבודה חלים כמובן על מקומות עבודה בהם סכנה זו אכן רלבנטית, דוגמת בתי עסק אשר משתמשים במסגרת פעילותם בחומרים דליקים או בכימיקלים מסוכנים. רבים מבתי העסק הללו מעסיקים יועץ בטיחות אש מיוחד, אשר בדומה ליועץ בטיחות בעבודה אותו הזכרנו קודם, פועל על מנת לסייע למקום העבודה לגבש וליישם מערך בטיחות עבודה באש אפקטיבי ומסייע למנהלי העסק להטמיע מערך בטיחות זה ואת המודעות לחשיבותו, בתודעתם של העובדים במקום.
לסיכום, ישנן כמה נקודות חשובות ביותר שכדאי לכל מעסיק ובעל עסק באשר הוא לקחת לתשומת ליבו ולהקפיד ליישמן באופן מיידי. כשזה מגיע לבטיחות אישית ולחיי אדם – אין מקום לבורות או חסכנות מצד בעל העסק!